Cut the strings…

Hi guys! =)

I just did another writing session with Rossy – this week we’re writing a social comment RAP SONG!! Not gonna say too much about the song itself, but it is aimed at the ‘victims’ of Pop Culture’s “brainwash”, and encourages people to think for themselves and not just be a puppet on strings, eating up all they’re being fed through the media. “Dare to be yourself” is a line in the chorus, and it pretty much sums it up, I guess. This song (entitled “Cut The Strings” for now) will probably not get used for anything serious, but I might put it out eventually, just for a laugh.

The subject matter is serious enough though. Pop Culture has such a grip on people, especially young people, and it’s not easy to step off the trail and follow your own path. We blend in, both from the fear of being thought of as different, and because we’re to lazy to think for ourselves when the option is there to just stay passive and accept everything we’re being fed. Radio, TV, record stores, Hit Charts, we just accept what’s popular as what’s good, and what we’re meant to be listening to. The Disney Channel and similar companies keep puking up pretty youngsters, dressing them up in cool clothes and giving them their own TV-shows/films, and when they get too old, new pretty faces are there, ready to take over. The Jonas Brothers, Hannah Montana, Justin Beiber… Kids eat it up raw, they wanna be like them, dress like them, and be with them. They want their faces to cover their walls, their lunch boxes and their t-shirts, and we get a generation of uniformed, uncritical robots without a taste of their own, who are used to having everything shoved down their throats. Who are used to sit back and be entertained, and not think about what they actually stand for.

Of course, when you are that young, you might not stand for a lot at all, which is fair enough. But more often than not, you stay in that bubble, where all that matters is what you wear and how you look, and how not to stand out. Manicures, hair extensions, spray tans, expensive clothing, tons of make-up and other parts of the “Uniform” that so many people can’t leave home without, is it the grown-up version of a Hannah Montana lunch box…? It makes me wonder; Are they scared that someone might catch a glimpse of them under there…?

Some of the songs on the charts these days also puzzle me greatly; I cannot be the only one who is a tad disgusted by the thought of 14 year-old girls singing along with the words “Sex in the air, I don’t care, I love the smell of it” from Rihanna’s newest single…? Heck, I’m disgusted by anyone singing along to that to be perfectly honest, I don’t know what she’s thinking. And that’s not the only example of tastelessness on the charts – seems to me most hits these days are about one out of two things; Getting drunk or getting laid. Or both. You’d think people were smart enough to see through such cheap tricks, but it’s amazing how easily manipulated people are. Don’t even get me started on the X-Factor.

I don’t know much about the “tween” idols of this week, but I know there is one little girl I do like. She is so freakin’ cool, she’s got a great voice, she dances, but without being made sexy. She’s a kid, and they’re letting her be a kid, which is more than I can say about a lot of other child stars that have shone in the past. I am of course talking about little miss Willow Smith, daughter of Will – something which probably is the reason she is not being made into some horrible hotpants-wearing mini woman. Yet, anyway. There’s no guarantee that she will deal with the early (let’s face it, a bit too early) fame and fortune any better than anyone else, even if she does have parents with their heads on the right place, but I would say she has a better shot than most. And she is at least a healthy role model for the kids out there who are starving to be entertained.

I have rambled on a bit now, I know… I will leave you with little miss Smith’s music video. Which is quite appropriate for this post actually, since the song and the video to “Whip My Hair” is pretty much saying the exact same thing that I’m saying – dare to be yourself… You like?

Advertisements

22 Comments (+add yours?)

  1. Synne Eileen
    Mar 17, 2011 @ 00:28:16

    Haha, I quoted that song in the context seminar, and helen davies looked at me like I was a mental. 🙂 theehee.

    Anyway, well put audrey! I agree with you so much. I remember when I was 9 years old walking around singing “boom boom boom boom I want you in my room let’s spend the night together from now until forever”… then my older brother translated it to norwegian and I realized what I was singing… quite tramatic for someone who barely knew what sex was.. (“eeew, gross”!)

    I like to call songs like Rhianna’s newest “Musical Prostitution”. Sex sells, but but how much more blatantly obvious can they make it?

    here’s a comment from one of my mates in bracknell:
    http://www.youtube.com/user/WaistHighView#p/u/17/SRBJSlKpkQ4

    😉

    Love

    Reply

    • audreywilsen
      Mar 17, 2011 @ 22:27:17

      Musical prostitution, I like that term. It says it so well. ;-P
      I know, I LOVED 2 Become 1 by the Spice Girls. I was 10 years old, singing along to “I need some love like I never needed love before, wanna make love to you baby…” Fucking terrible. At least I didn’t know what I was singing – I’m pretty sure the words “the smell of sex” is hard to get wrong. 😦

      Reply

  2. Eirin
    Mar 17, 2011 @ 03:34:29

    Great post, Audrey. Lots to think about. I’m glad I subscribed to this blog, and I’m so excited to hopefully be seeing you perform in April ❤ About freakin time!

    Reply

  3. Mile
    Mar 17, 2011 @ 16:02:06

    I agree! ..and well written, as always. inappropriate lyrics have always existed, but maybe not as obvious as Rihanna’s latest. A song about S&M is not okay, especially not if you think about Rihannas fan base!

    Hehe, you know I’m guilty of singing along to a lot of nasty lyrics! Sometimes they’re sooo nasty that it just becomes funny. At least I’m old enough ;P
    But when you are a major star with a lot of young fans, then you should take the responsibility of what you are putting out there. Sadly, a lot of artist don’t care. It’s all about making money and headlines.

    Reply

    • audreywilsen
      Mar 17, 2011 @ 22:32:38

      Mhm, like I said above, 2 Become 1 wasn’t exactly innocent either… And yeah, I can find nasty lyrics hilarious, like Candy Shop which you mentioned to me before. I just love Lonely Island’s new song with Akon, they completely take the piss, and show how ridiculous it really is. And I love when people do parodies of themselves, which is what they got Akon to do. “I just had seeex…!” Brilliant. If you haven’t seen the video, you should. 😀

      Reply

  4. milesawaay
    Mar 17, 2011 @ 22:41:40

    I mentioned Lollipop! But yeah, there are plenty of songs that are so nasty that they become hilarious! I have not seen the video, yet. But I will, as soon as I finish listening to wonderful Synne Eileen! ❤

    Reply

    • audreywilsen
      Mar 17, 2011 @ 22:58:43

      Hmm, thought it was the “I’ll take you to the candyshop, let you lick my lollipop” song you meant? Yeah, watch the video, it’s brilliant.

      Also, enjoy the lovely songs of Eileen. She is ACTUALLY brilliant. =)

      Reply

    • audreywilsen
      Mar 17, 2011 @ 23:14:13

      Ghooooosh… Listening to Lollipop now, couldn’t quite remember which song it was… But I remember now! Haha… How the HELL did this become popular??? It’s literally not about ANYTHING…!! lqtm

      Reply

  5. milesawaay
    Mar 20, 2011 @ 15:19:41

    Huh? Are you listening to LIL WAYNES Lollipop?? Because thats quite obvious about… giving and getting head.. 😀

    Reply

  6. Jules
    Mar 26, 2011 @ 16:47:27

    Tror du at Justin Bieber er et Disney produkt? Han er ikke en del av den greia der han. Jeg liker Justin Bieber veldig godt. Kankske fordi jeg har fulgt med på YouTube videoene hans siden før han ble berømt, men han er et aldri så lite musikalsk geni. Han er Justin Timberlake nr 2, hvis ikke enda bedre..! Han er ikke bare dødsflink til å synge, men han kan danse, og spille x antall instrumenter. Han har virkelig en stor lidenskap for musikk, og jeg synes du burde se filmen hans, Never Say Never. Ikke bare fordi den kommer til å gi deg et nytt syn på Jusin Bieber, men fordi den generelt er utrolig inspirerende!
    Jeg synes du begynner å bli litt “musikk-snobb” jeg Aud Jorun. Du feier liksom alle under en kam her, og sier at de som liker pop-musikk ikke tør å ha sin egen musikksmak, eller være seg selv..? Er kanskje ikke sånn du mener det, men det er sånn det virker i teksten din her. Har du glemt Nsync dagene? VI var jo en av de du beskriver her. Som hadde veggene fulle av plakater osv, sier du at det bare var fordi at vi var “uncritical robots without a taste of their own, who are used to having everything shoved down their throats”?
    Jeg er enig i at det er nasty og tenke på at småunger synger til de tekstene, men som flere her har dratt frem eksempler på, så har det jo alltid vært sånn. Vi ante jo heller ikke hva vi sang på den gangen, før vi hører tekstene igjen som voksne.

    Reply

    • audreywilsen
      Mar 26, 2011 @ 22:59:56

      Haha, fair enough, Mile, I stand corrected! ;-P

      Julie, for det første sa jeg aldri at Justin Bieber ikke har talent. Gutten kan synge, helt klart, og jeg er enda mer imponert over danseskillsa hans. Og når du sier det, så husker jeg fjernt en video du viste meg for leeeenge siden. Jeg vet ikke voldsomt mye om gutten, så han var kanskje ikke det beste eksemplet å bruke. Jeg påstod heller ikke at han er en av Disney-kidsa, bare bruker han som et eksempel på hva unger tapetserer vegga sine med for tiden. Uansett, det er jo laaangt fra poenget, det er jo ikke kidsa som blir putta I den “maskinen” som industrien jo er, jeg kritiserer. De har det sikkert kult nok de. Det er til en viss grad maskinen selv jeg ikke er spesielt glad I alltid…
      Jeg sier heller ikke at all pop-musikk er dårlig, og at folk som liker pop ikke har en egen musikk-smak. Jeg skriver også pop-musikk. Jeg hører på mye som går under pop-sjangeren. Jeg liker GOD pop. Men akkurat når det kommer til tvers igjennom motbydelige tekster som artister kommer unna med kun fordi de er berømte og populære allerede, så vil jeg påstå at folk er litt roboter ja. Og det gjelder spesielt mye av det som blir gitt ut av R&B og Hip Hop som kommer ut nå for tiden. Det har alltid vært mye sex der, men det spilles på sex nå i en mye større grad enn før (det er forskjell på sexy og trashy…!!), og det må mere til for å sjokkere og skape headlines og dermed tjene penger. Alt går, så lenge det er en fet beat bak en fengende hook. Noe som er trist, for R&B og Hip Hop pleide å være blant mine favorittsjangere. Og jeg kan fortsatt høre på mye av det “gode gamle”, selv om noe av det er jeg nesten flau over å innrømme at jeg hørte på. Herreguuud, liksom. Og ‘N Sync, jepp, jeg elsket de, tapetserte veggene mine med plakater og alt det der. Det har jeg aldri nekta på. Det er derfor jeg sier “vi” I dette innlegget. Jeg synes fortsatt ‘N Sync var bra jeg, og har mange gode minner av deg, meg og gutta våre. Så nei, jeg har ikke glemt ‘N Sync-tida, men ja, jeg synes vi til en viss grad var ganske ukritiske, og slukte myyye crap. Det er ikke noe galt med å ha idoler som man ser opp til og beundrer, det er bare det at det er de samme få som blir trykket nedi halsen på folk og at man ikke har noe valg, det er det som iriterer meg…! Det var kanskje derfor jeg forelska meg I ‘N Sync omtrent 3 år før resten av Norge oppdaga de, mens alle andre var opptatt av BSB, hehe…! Jeg likte litt det at jeg hadde de litt for meg selv. Uansett, I digress…

      Jeg har lært utrolig mye om musikkindustrien de siste to årene, både på godt og vondt, og ja, jeg har forandret mitt syn på musikk, både som produsent og som forbruker. Som forbruker tenker jeg mer over hva jeg hører på. Jeg er mer aktiv I hvordan jeg finner nye artister, jeg tar meg bryet å lete opp musikk jeg liker I en større grad enn før, og jeg er mere kritisk til det som er mainstream. Som produsent er jeg mer sikker på hva jeg står for og hva jeg vil, og, enda viktigere, hva jeg ikke vil. For eksempel ville jeg aldri gjort en låt noen andre har skrevet bare fordi det var en garantert hit hvis jeg ikke var enig med budskapet.

      Hvis alt det her gjør meg til en musikk-snobb… Then so be it.

      Når det gjelder det siste poenget ditt, så har vi jo allerede konkludert I kommentarene her med at ja, vi sang også med på sanger som handlet om sex, MEN, at det på langt nær var så obvious som I sanger som S&M og Lollipop, hvor de I detalj snakker om blowjobs og å bli pisket. Det overlater ikke akkurat mye til fantasien. Tror du seriøst unger er så dumme at de ikke skjønner hva “the smell of sex” betyr…? Vi visste ihvertfall ikke hva vi sang med på mesteparten av tida, det var liksom en del mer uskyldig…!

      Jeg er fullstendig klar over at mine meninger ikke gjør en dritt forskjell, men jeg er glad I en god diskusjon, og jeg er glad I at folk deler meninger om sånne ting. Og hvis jeg får én person til å tenke littegranne over hva de faktisk synger med på og rister på rumpa til neste gang de er på byen, ja da er jo det bare en bonus. Men jeg har ikke de største forhåpningene.

      Det kommer forresten et oppfølgings-innlegg om litt – det er mange som har misforstått et par ting…

      Reply

  7. Jules
    Mar 27, 2011 @ 12:32:34

    Jeg sa heller ikke at du hadde sagt at Justin Bieber ikke har talent 🙂 Men du ser vel at sånn som det et står i teksten så ser det ut som om du tror han går under Disney-greia, når du nevner han sammen med Hannah Montana og Jonas Brothers, og du snakker om Disney Channel?

    Hva er det som er en GOD pop låt da? At det handler om noe uoriginalt? At det har en fengende melodi? Kan ikke en sang om S&M være en “god” låt? Jeg er faktisk helt enig i at stort sett alle låtene handler om sex om dagen, og at artistene prøver å være mest mulig sexy hele tiden. Men ja, det virket som om du kritiserte en hel sjanger og de menneskene som hører på den i dette innlegget her. Og det var mest det jeg reagerte på.

    Som jeg sa i forrige kommentar, er kanskje ikke sånn du mener det, men det er sånn det fremstår.

    Jeg liker fortsatt RnB, men for meg handler heller ikke alt om tekst. Jeg kan for eksempel like en låt fordi den har en sinnsykt bra beat som er digg å danse til. Eller at artisten synger bra og låta har en bra melodi. Om de da synger “Oh My God” eller “Sex In The Air” er ikke så viktig. Virker som om tekst er det som er viktigst for deg når det kommer til låter?

    Jeg tror ikke at unger ikke vet hva “the smell of sex” betyr, men jeg tror ikke de legger no mer i det heller, eller tenker over at det er det de synger. De vet jo faktisk ikke (forhåpentligvis) hva det innebærer. De har ikke noe forhold til sex ennå. Akkurat som at vi ikke gjorde det med “Boom boom boom boom, I want you in my room, let’s spend the night together, together in my room”.

    Jeg husket at vi fnyste av Yrjan som liksom ikke skulle høre på mainstream musikk bare fordi det var populært, og det er litt sånn jeg føler at du begynner å bli nå. Du skriver jo at du er mer “kritisk” til “mainstream” musikk, hvorfor det? Hvorfor er det så mye mer stas å høre på ting som “ikke alle andre” hører på?

    Reply

    • audreywilsen
      Mar 27, 2011 @ 14:14:20

      Fair enough, skjønner at det kunne se ut som jeg trodde han var under disneygreia. Det var milevis unna poenget, men ok.

      Jeg kritiserer ikke en sjanger, jeg kritiserer en industri. En kultur. Og ja, til en viss grad de menneskene som støtter opp om en industri som utnytter folk og fremmer verdier og meninger som er helt høl I huet.
      Jeg forstår jo at du som danser legger mer vekt på beat enn på tekst. Men synes du virkelig ikke tekst har noenting å si? Budskapet til låta? Hva låtskriverne/produsentene/artistene, som tjener penger på at låta blir spilt og dermed kommer til å spy ut enda flere hjernedøde samlebåndlåter, står for? Selvfølgelig er tekst viktig for meg. Låtskriving er en kunst. Jeg er sjokkert og oppgitt over hvor mye dårlige tekster som klarer å karre seg til hitlistene, og sjokkert over at folk faktisk sluker det. Og selvfølgelig er det ikke BARE tekst som er viktig for meg. Melodi, harmoni (besifring/akkorder), en interessant stemme, og et hint av originalitet, er blant tingene som også fanger meg ved en låt. Og nei, originalitet betyr ikke at noe er “rart,” eller at det handler om noe som ingen kan relatere til. Man kan beskrive vanlige ting litt originalt.

      Du misforstår littegrann med vilje her nå føler jeg. Når jeg sier at jeg er kritisk til mainstream musikk, mener jeg selvfølgelig ikke at jeg automatisk er kritisk til ALT av mainstream musikk, og heller ikke at jeg er kritisk til det FORDI det er mainstream. Jeg liker mye av det som er mainstream. Jeg hører ikke BARE på ting som “ikke alle andre hører på,” og synes heller ikke det er “stas” å høre på ting som “ikke alle andre hører på”. Jeg nekter ikke å høre på ting som er populært, men jeg nekter å høre på ting BARE fordi det er populært. Skjønner du forskjellen? Jeg er bare litt mer kritisk I den forstand at jeg er mer oppmerksom på hva jeg hører på, og tenker litt mer over hva det faktisk er jeg står for. Det er jo bare en naturlig del av å bli “older&wiser”.

      Jeg er klar over at folk konsumerer musikk på forskjellige måter, og bruker musikk på forskjellige måter. For noen er musikk ren underholdning, bakgrunnsstøy, og noe man danser til, mens for andre er det noe man dykker ned I, analyserer og trekker til seg som en svamp. Jeg ser den, og jeg mener ikke at noen tar feil. Musikk gir glede på så mange forskjellige måter, og det er fantastisk. Jeg er bare litt oppgitt over hvor mye driiit folk kommer unna med kun fordi de er populære allerede, og over folk som sluker det.

      Og nei, jeg tror faktisk ikke en sang om S&M kan være en “god” sang. Hvis noen har lyst til å prøve å skrive en, be my guest. Prove me wrong. Men vær så snill’a, ikke vær så jævla bokstavelige…! Grøss…

      Reply

  8. Jules
    Mar 27, 2011 @ 16:06:29

    I enkelte låter syns jeg tekst og budskap er viktig, men i en ren partylåt, sånn som f.eks Usher-låta, så synes jeg ikke teksten eller “budskapet” i den er noe viktig. Den har jo ikke noe budskap..! Hehe. Jeg synes ikke alle låter trenger å bety noe, eller si noe. Det er helt ok med en låt som tekstmessig ikke har noe rikt innhold, hvis det er andre ting jeg liker med låta. Jeg bryr meg ikke så mye om teksten i S&M låta, men jeg synes den er fengende og liker å danse til den 🙂

    Jeg bare spør deg jeg, for den teksten som står her er kanskje ikke utfyllende nok, så den gjør at det oppstår spørsmål, hos meg ihvertfall, på hva du egentlig mener med det.

    Når du for eksempel skriver at det du kritiserer er en musikindustri, og en kultur, så lurer jeg på hva du mener med det? Da må det tydeligvis være noe du vet om, som du kanskje har lært på skolen, som ikke alle andre nødvendigvis vet?

    Reply

    • audreywilsen
      Mar 27, 2011 @ 17:15:26

      Det er jo veldig omfattende da, men jeg skal prøve å forklare hva jeg mener. Med industrien mener jeg vel mest den masseproduksjonen av låter som er skrevet KUN for å lage oppstyr, skape overskrifter, sjokkere og tjene penger. Utnyttelsen av folk. Dårlige platekontrakter som ikke gir artistene noenting, og gjør at “de store gutta” beholder alt. Det at musikk har blitt, i mange tilfeller, et samlebåndprodukt i stedet for kunst. Og det at folk kan komme unna med så utrolig mye søppel fordi folk ikke bryr seg om hva de synger med på allikevel. Greit nok at alle låter ikke må ha det vikstigste budskapet i verden, for musikk handler jo også om å gjøre folk glade, men jeg synes allikevel det er trist at folk er så lite obs på holdninger og meninger i musikk. Det er derfor jeg liker Pricetag med Jessie J for eksempel, fordi det endelig kom en kommersiell låt som hadde et positivt budskap. Jeg reagerer på at folk ikke synes det gjør noe at Rihanna synger om S&M. Jeg reagerer på at Usher faktisk synger “Baby got some boobies like oh oh oh”. Og med popkulturen, vel, jeg mener bare at folk generelt er litt “shallow”, litt for opptatt av kjendisene i stedet for musikken, og litt “late” på den måten at de bare svelger det som blir spilt på listene. Litt “sauer” rett og slett. Det er så utrolig mye bra musikk der ute, som folk går glipp av!

      Jeg er vel definitivt litt ekstra obs på visse ting fordi jeg lærer om alt det her (kontrakter, hvordan musikkindustrien er bygget opp etc.) på skolen. Jeg har hørt mange historier og sett mange tall som har fått meg enda mer sikker på at jeg ikke ville signa med et stort selskap om kontrakta hadde blitt kasta etter meg. Det er selvfølgelig ikke meninga å angripe noen personlig, det er som sagt maskina jeg kritiserer og ikke et og et tannhjul.

      Reply

  9. Synne Eileen
    Mar 28, 2011 @ 15:40:03

    Herlighet.
    Jeg irriterer meg grenseløst over mennesker som sier at tekst ikke er så viktig i en sang. Musikk er kunst, og slik jeg ser det, er en låt et komplett kunstverk av tekst, melodi og arrangement. Forholdene mellom disse er det som avgjør om det er en bra låt eller ikke. Dersom man sier at en av disse komponentene ikke har så mye betydning, ender man opp med noe sånt:

    Her har de tydeligvis bestemt seg for at tekst ikke er så viktig…

    Musikk handler om å kommunisere. Akkurat dette har slett ikke noe med musikalsk snobberi å gjøre, det er en protest mot overproduksjon av musikk, eller “musikk” som jeg heller vil kalle det. Klart det er mye bra i topplistene i dag, heldigvis, noen har fortsatt smak. Problemet er at det produseres tusenvis av låter hvert år, og mye av den musikken som faktisk er bra og fortjener å bli hørt blir skjøvet vekk til fordel for sanger som kommuniserer “Sex in the air”. Det reagerer jeg på. Jeg reagerer på sanger som kommuniserer dårlige verdier. Jeg reagerer på tekster som beskriver jenter som mindreverdige sexobjekter, jeg reagerer på tekster som oppmuntrer en til å oppføre seg som en hore. Det gjør meg ikke til en musikalsk snobb, det gjør meg til en person som er bevisst og kritisk til hva jeg hører på.

    Sanger som produseres kun for salg, ikke for å lage noe bra, er ikke kunst. Det er ren musikalsk prostitusjon.

    Reply

  10. milesawaay
    Mar 28, 2011 @ 19:39:54

    Mye aktivitet her! :O slenger meg på med noen egne tanker:

    Jeg står selv for lytting av topplistene. Noen av disse er bra og har gjort seg fortjent plassen sin på listen.

    Men det er så mye driiit også! Jeg blir litt oppgitt og rett og slett flau når jeg hører Pitbull i mangel på rim lire fra seg strofer som “badda-bing-badda-boom”. Eller når jeg hører en voksen mann synge “tonight I’m fucking you” og bruke alt som rimer på -ation på refrenget (låta er til og med usensurert på noen radiokanaler! På dagtid!). Eller noen tullinger som drar frem en sørgelig beat og slenger på “Barbara Streisand”. On a loop. Og hurra! De ler seg i hjel på vei til banken. Det er mye som er sjelløst og lagd kun for å selge – og det er denne type musikk som gjør oss til, og jeg siterer Aud: “uncritical robots without a taste of their own, who are used to having everything shoved down their throats” .

    Det er ikke pop’en det er noe galt med.
    Det er de store plateselskapene som gjør alt og bruker folk for å selge et image, for å gjøre noe så populært som mulig. Og de gir faen i hva de mater oss med. De forer oss sex og forferdelige tekster. De har makt til å bestemme hva som er kult innenfor mote og skjønnhet. De er levende reklameplakater. De selger navnet sitt til produkter og kommer ut med flere og flere produkter. Alt dreier seg om å selge.
    Og det er en industri jeg aldri har likt eller støttet.

    Det er mange flinke artister i denne industrien (de fleste er det, det er jo en grunn til at de har nådd så langt), selv liker jeg mange av disse. Listen av Topp-artister jeg liker er lang, fra Beyonce til Britney Spears.

    Og det er heller ikke noe galt med Justin Bieber heller (selv om tja..han er jo et produkt. Flink, ja. Talentfull, ja. Men foreløpig er det ikke hans egen musikk han selger. Det er hva plateselskapet har bestemt han skal selge.)
    Det er mange artister man kan se forandring på når de har fått frihet fra disse kontraktene. Husker dere førsteplata til Pink? Perfekt eksempel på hvordan de selger et produkt, et image. Og plutselig gjør hun en helomvending og sin egen (virkelige?) greie. Om hun endret en kontrakt eller om plateselskapet valgte å endre image vet jeg ikke. Men det viser manipulasjonen av plateselskapene. Disse store kontraktene binder de gjerne til et image, en sjanger og et uttrykk. Og som oftest er dette ikke det egentlige uttrykket dems. De er et produkt. I love you Brit, men jeg ville aldri ha kjøpt noe av deg.

    En god artist for meg er ikke en som bare synger bra, en som får en beat slengt på seg og sannsynligvis noen ferdigskrevne låter. En god artist for meg er en som er kreativ og deltar aktivt i hele prosessen. En som lager sine egne låter, sine egne melodier og kanskje sine egne tekster. Man mååå ikke ha hele pakka, noen er talenter på tekster, andre har fantastiske stemmer og noen er flinke på instrumenter.
    Poenget mitt er at det må være lagd fra sjela. Ikke bestemt på en kontrakt. Og igjen, det er denne delen av industrien jeg forakter.

    Det er også nettopp derfor jeg for det meste kjøper kun albumene til indie-plateselskaper. De som har frihet til å være seg selv. Noen av få av disse er signet til store selskaper, men har likevel greid å beholde “seg selv”.
    Det jeg kjøper kan godt være pop og mainstream, men de er ekte kreative vesener som skaper istedenfor å få det dyttet på seg i motbytte av masse penger.

    En ekte artist for meg er en som er ærlig mot seg selv og sitt uttrykk, en som nekter å selge seg selv. En som syns at det er helt utmerket å tjene såpass at man har nok råd til å turnere og få spilt inn musikken.

    Ikke en som selger seg. Musikalsk prostitusjon var spot on sagt av Synne.

    (et lite side innspill her, Aud, HØR på teksten til MGMT’s The Handshake!)

    Til slutt, for å konkludere. Det er mange bra artister i topplistene. Heck, jeg liker for det meste Rihanna, jeg. Men når hun går så langt som med siste låta.. Ikke greit! Disse folka i industrien vet hva driver med, de leker ikke butikk! 😛 De vet hva som selger og når nye og drøyere høyder. Og det aller aller verste er at folk sluker det rått. Og det er så åpenlyst også, I don’t know, men man trenger vel ikke å gå på musikkskole for å se gjennom systemet.

    Som sagt, jeg står selv for å høre på mye crap, men jeg vil ALDRI støtte det. Jeg digget jo Lollipop (den er jo sååå kul :P), men jeg hører jo at det ikke er bra “kvalitet”. Kul beat. Forferdelig tekst. Så forferdelig at den er lættis for meg. Det er heller ikke greit at den også var på topp og at småunger hørte på den.

    Reply

  11. Susanne
    Mar 28, 2011 @ 21:09:56

    Veldig enig med deg, Aud J. Synes det er trist at det er så utrolig mye fokus på sex og alkohol, det er ganske smakløst at det er den type sanger som alltid skal toppe listene. Det var vel ok før, da det på en måte ble lagt “hint” av sex i låtene, da gikk det ann å høre på, pluss at sangen fikk en liten touch av mystikk..?

    Men når artister legger åpenlyst ut om sex så tar det nok ikke lang tid før folk blir lei og virkemidlet gjør sånn at sex verken er en spennende eller romantisk ting lenger da. Så kommer de musikerne med hjerte og dybde og tar over;) Haha, håper jeg da…

    Når det er sagt synes jeg virkelig synd på Bieber. Pleide å følge med på han og Greyson Chance før, og tenkte at de kom til å bli store begge to. Usher har markedsført han på en dårlig måte, og en skjønner lett at Justin aldri har erfart halvparten han synger om…

    Reply

  12. Trackback: Cut the strings 2 « Audrey Wilsen
  13. Trackback: Cut the strings 2 « Audrey Wilsen
  14. audreywilsen
    Mar 30, 2011 @ 02:12:01

    Haha, Synne: I akkurat den sangen så tror jeg faktisk ærlig talt de har bestemt seg for at INGEN av komponentene har noe å si…! Og well spoken my love.

    Veldig enig med alt du sier, Milena. Viktig å trekke fram reklamegreia og – det finnes jo ikke grenser på hva kjendisene setter navnet og ansiktet sitt på…! Når det gjelder Pink (eller P!nk, som hun faktisk går som), så var det hun som var lei av å bli framstilt som enda en “popstjerne”. Hun ville bli sett på som en mer seriøs musiker og låtskriver og ha mer kreativ kontroll. Utrolig kult egentlig. 🙂 The Handshake var jo helt perfekt for denne samtalen, so much so at jeg legger den ut nuh! 😉

    Susanne, veldig godt poeng om Bieber. Han er jo bare en nikkedukke, og det er ikke hans skyld at han blir trykket nedi halsen på folk. Han er ung, og lever drømmen til mange andre unge rundt omkring. Så han har jo faktisk en unskyldning for å være naiv og ikke tenke så himla mye på hva han står for.
    Og ja, la oss håpe folk blir lei musikalsk mykporno og at det blir en helomvending…! Hehe, har vel ikke så ekstremt store forhåpninger akkurat… ;-P

    Og forresten jenter, så har jeg lagt ut et follow-up innlegg til dette nå. Bare for å prøve å uttrykke ting litt klarere kanskje. Check it out! =)

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: